René Rook en Loen van Gulick op ZZWW-symposium (14 mei 2019) over digitalisering in de zorg:

‘Zelfs midden in de nacht kun je bij ons beeldbellen’

Loen van Gulick en René Rook spraken op de bijeenkomst van de stichting Zorg Zoals de Westfries het Wil over e-health namens zorgorganisatie LeekerweideGroep (voor ouderen en mensen met een verstandelijke beperking). Zij wisten wel tien voordelen van hun digitale project Beeldzorg op te noemen, zoals: het is makkelijk te bedienen, de cliënt krijgt exclusieve aandacht, het kan op elk gewenst tijdstip, het helpt tegen eenzaamheid, het geeft de zekerheid dat er altijd hulp ingeschakeld kan worden en het ontlast de mantelzorger.

Beeldzorg is eenvoudig

Loen: “Bij onze organisatie houdt Beeldzorg in dat cliënten op elk moment van de dag of nacht kunnen beeldbellen met een hulpcentrale. Bij deze centrale werken mensen die opgeleid zijn om op afstand te helpen met advies of een luisterend oor. Zij hebben geen voorkennis over de cliënt en leggen ook niets vast. Ziet de hulpverlener dat er iets heel serieus aan de hand is, dan wordt een vooraf afgesproken noodnummer gebeld.”

Het beeldbellen gebeurt met een iPad die redelijk eenvoudig te bedienen is. “Het werkt zo: aanzetten en dan kiezen voor bellen met de centrale of met een bekende, die zijn of haar eigen smartphone gebruikt. Er zitten geen andere iconen op de iPad en je kunt er niks meer mee dan alleen beeldbellen. De iPad blijft van ons en er komt iemand thuis om uit te leggen hoe het werkt. Alleen een wifi-verbinding en een stopcontact zijn nodig. Er zijn wel kosten aan verbonden, maar die kunnen vergoed worden via een beschikking van de gemeente”, aldus René. Zo’n 200 cliënten hebben inmiddels Beeldzorg.

Reacties

Een mevrouw in de zaal complimenteerde de LeekerweideGroep: “Goed dat de organisaties voor ouderenzorg en gehandicaptenzorg met elkaar samenwerken.” Zij vroeg zich echter wel af hoe het is gelukt om alle medewerkers mee te krijgen. René: “Inderdaad hoorde ik aanvankelijk wel wat kritische geluiden, zoals ‘Dit is niks voor mijn cliënt’, ‘Het gaat ten koste van contacturen’ en ‘Straks zijn we overbodig’. Wat betreft het eerste: dat is een kwestie van uitproberen. Als de iPad inderdaad in de kast blijft liggen, maken we er iemand anders blij mee. Omdat Beeldzorg echt bedoeld is als aanvulling en niet als vervanging betekent het dat er nog steeds voldoende contacturen zijn.”

Presentatie Loen van Gullick en René Rook downloaden

Naar de pagina over beeldzorg van Leekerweide

Meld u aan voor de nieuwsbrief